Commerciële meerwaarde

Wat doet Fairtrade voor uw organisatie?

Als meest bekende en vertrouwde ethische keurmerk wereldwijd biedt Fairtrade sociale- en economische verbeteringen voor boeren in ontwikkelingslanden. Stichting Max Havelaar, de organisatie achter het keurmerk, werkt samen met het bedrijfsleven om een groei te realiseren in het aanbod en de verkoop van Fairtrade producten. Fairtrade biedt bedrijven een positiever merkimago, onderscheidend vermogen en een grotere consumentenloyaliteit. Dit kan leiden tot een hogere omzet. Op dit moment heeft Stichting Max Havelaar in Nederland met 140 commerciële organisaties een samenwerking. Op deze pagina vindt u een aantal succesvolle business cases van onze partners.

Fairtrade en de Nederlandse en internationale markt

Er is een sterk groeiende interesse voor Fairtrade producten in Nederland. Het aantal huishoudens in Nederland dat één of meer Fairtrade levensmiddelen kocht is in 2012 gestegen naar ruim 60%. Dit komt neer op 4,5 miljoen huishoudens (bron: GfK). In 2012 groeide de omzet van Fairtrade producten met 28%. De naamsbekendheid van het Fairtrade/Max Havelaar keurmerk is 91%. Daarnaast heeft 68% van de consumenten een groot vertrouwen in het keurmerk. Uit internationaal en nationaal onderzoek blijkt bovendien dat het Fairtrade keurmerk een positieve invloed heeft op de kwaliteitsperceptie, de aansprekendheid en de relevantie van een product of merk.

Max Havelaar is het meest bekend

Bekendheid

Veel consumentenvertrouwen in Max Havelaar

Vertrouwen

Kwaliteitsperceptie

Een derde van de Nederlanders vindt dat Fairtrade voor hoge kwaliteit staat, twee derde vindt dat het voor gelijke kwaliteit staat als niet-Fairtrade producten.

Gepercipieerde kwaliteit van Fairtrade producten

Kwaliteit

Bovendien blijkt uit onderzoek dat de consument zowel het bedrijfsleven (45%) als de overheid (44%) verantwoordelijk acht om het vertrouwen in voedsel te waarborgen. Het gebruik van een keurmerk op de verpakking kan hierbij helpen.(bron: Duurzaamheidskompas 2012, MarketResponse en Schuttelaar & partners).

Klik hier voor recente onderzoeken

Business cases

Inmiddels heeft Fairtrade zich de afgelopen 25 jaar als commercieel interessant business model ruimschoots bewezen. Hieronder vindt u een aantal succesvolle business cases van bedrijven die ervoor hebben gekozen om hun merk of categorie te verduurzamen door middel van Fairtrade certificering.

Samenwerken

Heeft u interesse in een samenwerking met Fairtrade?

Klik dan hier voor meer informatie